Češi volají o průměrně 35 minut měsíčně déle než před 5 lety, SMS ustupují do pozadí
5.8.2014Chování Čechů se ve vztahu k užívání mobilních služeb za posledních 5 let výrazným způsobem změnilo. Častěji a déle telefonují a nejvíce jim aktuálně záleží na datech a FUP limitu. Ubylo také uživatelů předplacených karet, kterých je nyní v Česku přibližně 26 %.
„Situace v České republice se z pohledu využívání mobilních služeb před pěti lety a nyní značně změnila. Značný vliv má samozřejmě loňská cenová revoluce, která uživatelům přinesla neomezené tarify, částečně se však mění také mentalita samotných Čechů. Dnes lidé výrazně více a také častěji volají. Zatímco před pěti lety činilo průměrné množství provolaného času asi 90 minut měsíčně, v současnosti je to již 125 minut. Pokud bychom hodnotili odlišnosti v chování mužů a žen, lze říci, že ženy obecně volají déle a častěji než muži, a také píší více SMS zpráv. SMS zprávy samotné se však v poslední době dostávají stále více do pozadí a jejich odeslaný počet stagnuje. Češi totiž ke stručné písemné komunikaci využívají internet, posílat SMS zprávy tak již potřebují výrazně méně často, než v minulosti. Značně se snížil také počet osob, které formou SMS zpráv hlasují v nejrůznějších zábavních soutěžích pro své favority.
Užívat Češi postupně přestávají také předplacené karty, které se v minulosti těšily značné oblibě. Ceny volání u paušálů jsou totiž dnes díky silně konkurenčnímu prostředí mnohem nižší, než částky za volání z předplacené karty. Jen v loňském roce se cena telefonování v Česku snížila v průměru o 20 %, tedy na přibližně 1,8 koruny za minutu volání. Za posledních 5 let se pak snížila dokonce o 50 %. Podle našich údajů tento klesající trend Češi pociťují a aktuálně tak z aktivních SIM karet využívá pouze 26 % předplacenku. Toto číslo navíc neustále klesá.
Naopak největší popularitu a poptávku zažívají v porovnání se situací před 5 lety data, tedy internet v mobilu. Češi si totiž dnes již neumí představit každodenní život bez internetu, v mobilu jej tak využívá bezmála 70 % uživatelů. Při výběru paušálu tak již například nesledují množství nabízených SMS zpráv, ale zaměřují se na výši takzvaného FUP limitu, tedy objem volných dat. V souvislosti s tím je přirozeně nejvíce zajímá cena za nabízená data a také to, jaké mají možnosti jejich případného dokoupení. Situace ohledně internetu v mobilu se tedy v souladu s přirozenou poptávkou také změnila. Dnes tak obvykle nemusí uživatel po vyčerpání stanového limitu doplácet za přístup na internet, pouze se mu stahování dat výrazně zpomalí. Rozšířila se také nabídka datových služeb a jejich ceník. Zatímco před 5 lety lidé zaplatili za 500 MB přibližně 500 korun měsíčně, dnes je tato hodnota buď součástí neomezeného balíčku volání nebo se za ni platí průměrně okolo 200 korun za měsíc. V internetu v mobilu, jeho rychlost a cena je tedy podle mého názoru budoucnost mobilních tarifů a mobilních služeb obecně.“
Autor komentáře: Pavel Černoch, jednatel nezávislé společnosti Tarifomat, která srovnává nabídky všech mobilních operátorů fungujících na území ČR.