Moudré rozhodování
Ušetřete za volání

Zjistěte, jakou můžete získat slevu na Váš mobilní tarif!

+420

Mám zájem o sjednání tarifu s garancí 100% bezvadné služby a poradenství.

Na tomto telefonním čísle mne kontaktujte pro konzultaci tarifu se specialistou.

Měníte operátora? Poradíme vám, jak zjistit potřebný OKU kód

5.8.2021

Snažíte se přejít k jinému operátorovi? Pak jste nejspíš již narazili na termín OKU kód. Bez něj totiž změnu operátora neprovedete. Víte, co je to OKU kód a jakým způsobem jej získáte? Pokud ne, tak nevadí. V následujících řádcích vám poradíme, kde OKU kód najdete a odpovíme vám na další důležité otázky, které se k němu vážou.

Měníte operátora? Poradíme vám, jak zjistit potřebný OKU kód

Co je to OKU kód?

OKU je čtrnáctimístný kód, který přiřazuje operátor ke každému telefonnímu číslu. Tento identifikační údaj potřebujete při přenosu telefonního čísla mezi operátory. Kód je neměnný a zůstává v platnosti, až dokud daného poskytovatele neopustíte. Za zkratkou OKU se skrývá slovní spojení „ověřovací kód účastníka“.

OKU kód v roce 2020 nahradil pro účely jednotlivých přenosů dříve používaný ČVOP kód (číslo výpovědi opouštěného poskytovatele). K této změně došlo na základě novely zákona o elektronických komunikacích, která vstoupila v platnost 1. dubna 2020. Novela výrazně posílila práva spotřebitele při změně operátora. Ověřovací kód účastníka je kromě telefonního čísla a průkazu totožnosti to jediné, co pro přechod k novému operátorovi potřebujete.

Jak OKU kód vypadá?

Jak již bylo uvedeno, OKU kód je čtrnáctimístné číslo. Začíná buď osmičkou, nebo devítkou, přičemž číslo 8 značí mobilní telefonní číslo, číslo 9 pevnou linku. Následující dvě číslice reprezentují kód vašeho operátora. Pohybují se od 11 do 15. Čtvrtá pozice je určena pro virtuální kód operátora. Zbylých deset číslic slouží pro kontrolu správnosti.

OKU kód tedy může mít následující podobu: 8119 XXXXXXXXXX

  • 8 = označení pro mobilní telefonní číslo,

  • 11 = kód vašeho operátora,

  • 9 = virtuální kód operátora,

  • X = čísla pro kontrolu správnosti.

Kde OKU kód získáte?

OKU kód vám automaticky přiděluje váš operátor. Pokud jste s ním uzavřeli smlouvu po 1. dubnu 2020, měli byste OKU kód najít přímo ve smlouvě. Případně byste jej při podpisu smlouvy měli od operátora obdržet jiným způsobem – například e-mailem či SMS zprávou.

Jestliže jste smlouvu uzavřeli ještě předtím, než novela zákona vstoupila v platnost, hledejte OKU kód v internetových aplikacích svého operátora (Moje O2, Můj T-Mobile, Můj Vodafone apod.). Tento způsob patří k těm nejsnazším a nejrychlejším. V rámci jednotlivých aplikací se postupy, jak najít OKU kód, samozřejmě liší. Drobné rozdíly mohou nastat i mezi různými typy zákazníků – například v závislosti na tom, zda si platíte paušál nebo využíváte předplacenou kartou.

Nemůžete v internetové aplikaci operátora najít svůj OKU kód? Podívejte se na videonávody, které vám hledání usnadní. Ověřovací kód účastníka by vám měl být sdělen, také když kontaktujete zákaznické centrum operátora prostřednictvím infolinky či e-mailu. Další možné řešení, byť méně pohodlné, pochopitelně představuje i návštěva pobočky vašeho operátora.

V čem se OKU kód liší od dříve používaného ČVOP?

O ČVOP, které je stejně jako OKU čtrnáctimístné, jste museli svého operátora žádat. OKU kód vám operátor přiděluje automaticky při uzavření smlouvy. Platnost ČVOP kódu byla časově omezena na 60 dní. Oproti tomu OKU kód platí po celou dobu trvání vaší smlouvy – až dokud nepřejdete k jinému operátorovi. Ten vám s podpisem nového kontraktu opět vygeneruje unikátní OKU kód. Z bezpečnostních důvodů si nechte ověřovací kód účastníka vždy jen pro sebe a nijak jej nešiřte. V opačném případě riskujete jeho zneužití.

ČVOP nebylo zcela zrušeno, funguje paralelně dále. Využívá se pro přenos více telefonních čísel najednou – místo toho, abyste novému operátorovi posílali pět OKU kódů, postačí jedno ČVOP.

Co dalšího kromě OKU kódu změnila novela zákona o elektronických komunikacích?

Zavedení OKU kódu výrazně zrychlilo změnu operátora. Zatímco dříve přechod ke konkurenci zabral zhruba dva týdny, dnes byste jej měli vyřešit za pár dní. Novela zákona o elektronických komunikacích dala zákazníkům do ruky další trumfy. Například se značně snížily sankce za předčasné ukončení smlouvy na dobu určitou. Pokud operátora opouštíte a od uzavření smlouvy uplynuly alespoň tři měsíce, nevztahují se na vás dokonce žádné sankce.

Chcete se změnou operátora pomoci?

Chcete si ušetřit čas a starosti se změnou operátora? Tarifomat vám s přechodem k novému poskytovateli pomůže. Ještě předtím, než se upíšete novému operátorovi, se ale raději ujistěte, že volíte opravdu tu nejlepší dostupnou nabídku. V kalkulačce mobilních tarifů vám přehledně srovnáme nabídky několika desítek poskytovatelů. Naši specialisté se s vámi spojí telefonicky a seznámí vás rovněž s neveřejnými nabídkami, na které byste jinak nedosáhli. V případě vašeho zájmu vás kompletním procesem změny operátora zdarma provedou. Vše proběhne online, nový tarif si tak zajistíte z pohodlí domova.

 
Další články


Dokázali jsme to! Jsme největším distributorem mobilních tarifů v ČR.

Akční nabídky

Vložte Vaše číslo zde a naši specialisté na neveřejné nabídky
Vás budou kontaktovat.

+420

Děkujeme! Naši specialisté Vás budou kontaktovat nejpozději následující pracovní den.

Napsali o nás
Partneři
Zákaznická podpora

800 880 898

Zákaznická podpora

PO - PÁ
9:00 - 17:30
Není něco v pořádku? 100% zákaznická garance