Podvodníci se vydávají za chráněné dílny
11.2.2019Podvodníci si našli jeden z nejodpornějších způsobů, jak lidem vnutit něco, co nepotřebují - vydávají se za chráněné dílny. Máme pro vás tipy, jak se nenechat oklamat!
Citové vydírání přes telefon je v posledních několika měsících poměrně závažným problémem, se kterým se potýká stále více z nás. Takzvaní „šmejdi“ si totiž našli způsob, jak podpořit prodej svých bezcenných výrobků a ještě k tomu ve svých obětech vyvolat pocit, že udělali něco správného a úctyhodného.
Jedná se o zneužití statusu chráněných dílen. Podvodníci volají z čísla, na které se nedá zpět dovolat, přičemž hovor začnou tím, že volají z chráněných dílen a v rámci zajištění pracovního místa pro postižené pacienty nabízejí většinou nože nebo skleněné šperky za „velmi nízkou cenu“. Ty uvozovky uvádíme schválně, protože cena po slevě se údajně pohybuje kolem 4000 Kč. Za takovou cenu seženete v kvalitních obchodech opravdu bezkonkurenční nože, případně nějakou tu bižuterii, pokud si na to někdo, koho znáte, potrpí.
Problém však je, že se nejedná o žádné chráněné dílny a žádná pomoc lidem v nouzi se nekoná. Jde o obyčejný prodejní telefonát.
Těžko říct, co vede prodejce – pravděpodobně brigádníka – aby zahodil veškeré morální hodnoty a podílel se na takovém odporném podvodu, nicméně čím více ostražitých a informovaných občanů se o těchto praktikách doví, tím lépe se jim lze bránit.
V redakci Tarifomatu jsme byli těmito podvodníky několikrát kontaktováni a z hovorů jsme pro vás zjistili tři charakteristické znaky, podle kterých poznáte, že na vás chce někdo nekalým způsobem vydělat.
Nejsou schopni vám říct žádné bližší údaje
Hlavním znakem těchto šmejdů je, že vám nedokáží odpovědět na základní informace o své takzvané chráněné dílně. Zeptejte se na IČO, adresu dílny, konkrétní jméno dílny či jméno jednatelů. Pokud vám volající nechce nebo nedokáže odpovědět, případně vás odkáže na nějakou neutrální webovou stránku bez žádných bližších informací, nic si od něj nekupujte.
Jsou agresivní a hrají na city
Toto se nám stalo vícekrát. Jakmile jsme začali pochybovat o důvěryhodnosti volajícího, jeho reakce byla: „Copak vám je jedno, že ti postižení lidé nebudou mít kvůli vám práci?“, nebo „To jste tak lhostejný k nemoci druhého?“
Předně není vaše povinnost pomáhat, pokud nechcete, a žádná důvěryhodná společnost (a už vůbec ne chráněná dílna) by si nedovolila vás osočovat z nějakého nemorálního jednání. Jestliže zaznamenáte podobnou reakci, v klidu zavěste.
Hodnocení jejich telefonních čísel je negativní
Na internetu existuje spousta stránek, na kterých lidé sdílejí svoje zkušenosti s nevyžádanými hovory. Proto pokud se stanete terčem jakékoliv pochybné obchodní praktiky, opište si číslo, ze kterého vám prodejci volali, do Googlu. Snadno si tak ověříte, zda měli i ostatní problém se stejným volajícím. Poté stačí nevhodné číslo zablokovat.